آموزش و پرورشي موفق است كه همه كودكان را مورد توجه قرار دهد. ......                                                                                        همه كودكان با هم متفاوتند


آموزش وپرورش ویژه

بزرگنمایی صفحه 

( 4x 3x 2.5x 2x 1.5x 1x )  

سه‌شنبه ۳۱ تیر ،۱۳۸٢

گزارش در خصوص وضعيت آموزش وپرورش استثنايی

آموزش و پرورش استثنايي در ايران

 

گزارشي از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وزارت آموزش و پرورش وسازمان جهانی یونسف

پروفسور روي مك كانكي                      و                       دكتر برايان اتوله

دانشگاه آلستر ، ايرلند شمالي                                          مشاور ، گايانا

 

مقدمه

موجب افتخار ما بود كه از ايران بازدبد كرده و در وهله اول شاهد پيشرفت چشمگير آموزش و

 پرورش استثنايي باشيم . ما به رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي و كليه كاركنان سازمان

 و مدارس كه احساس تعهد و تخصص آنها اين امر را ممكن ساخته است ، تبريك مي گوييم .

 ما اطمينان داريم كه اشتياق و رهبري آنها توام با اشتياق و علاقه خانوده ها و خود دانش آموزان

 موجب پيشرفتهاي بيشتري در سالهاي آتي خواهد شد. اميدواريم كه پيشنهادات ما و بحثهايي كه به

 وجود خواهند آمد ، رشد و تحول آموزش و پرورش در ايران را تسهيل كنند .

اين گزارش كوتاه شامل خلاصه اي از تحليل ها و پيشنهادات ماست. در صورت لزوم ، گزارش

 كامل تر از يونيسف درخواست نماييد.

بازديدها و ديدارهاي ما با متخصصان مختلف سازمان آموزش و پرورش استثنايي ، بسياري از

 دستاوردهاي مهم در حيطه ناتواني در ايران را روشن ساخت.

  • از خود گذشتگي و احساس تعهد كاركنان در تمامي مراكزي كه مورد بازديد قرار گرفتند كاملا واضح بود. علاوه بر اين آنها همواره مشتاق كسب اطلاع از پيشرفتهاي حاصله   در ساير نقاط جهان بودند. 
  • در 20 سال گذشته ، تعداد كودكاني كه تحت پوشش آموزش و پرورش استثنايي قرار گرفته‌اند ، تا 7 برابر افزايش يافته است. اين افزايش قابل ملاحظه تا اندازه‌اي با رشد و توسعه سازمان آموزش و پرورش استثنايي كه داراي زير بنايي كا‌‌ملا سازمان يافته در سطح ملي و همچنين استاني است ، تسهيل گرديده است. سازمان آموزش و پرورش استثنايي ترتيبي اتخاذ كرده است تا بودجه خاصي از طرف دولت براي كودكان داراي نيازهاي ويژه اختصاص داده شود.
  • سازمان آموزش و پرورش استثنايي مديريت يك گروه با صلاحيت از متخصصان و درمانگرانی را كه در مدارس و مراكز سراسر كشور فعاليت مي‌كنند ، بر عهده دارد.
  • سازمان آموزش و پرورش استثنايي به منظور تكميل كتب درسي تعيين شده از سوي دولت و كمك به تامين نيازهاي ويژه كودكان داراي ناتواني ، مجموعه گسترده‌اي از مواد كمكي را براي استفاده در مدارس استثنايي تهيه كرده است.
  • سازمان آموزش و پرورش استثنايي ، مجموعه گسترده‌اي از دوره‌هاي تربيت معلم متخصص را در حيطه هاي آسيب بينايي و شنوايي ، عقب ماندگي ذهني و اختلال عاطفي ايجاد كرده است.
  • به كار گماردن معلمان رابط در مدارس تلفيقي پيشرفت مطلوبي است.
  • يكي از خصوصيات قابل توجه آموزش اوليه كودكان داراي نيازهاي ويژه كه توسط مشاوران مشاهده
  •  گرديد اين بود كه همكاري با وا‌ لدين بسيار مورد تاكيد قرار داشت. اين امر پايه بسيار خوبي را برای آموزش موفق فراهم مي‌سازد.
  • در بازديد از مراكز حرفه آموزي مشاهده شد كه مهارتهاي عملي متعددي از جمله قالي بافي، کفاشي، هنرها و صنايع دستي و حصير بافي در اين مراكز آموزش داده مي‌شود.
  • پژوهشكده كودكان استثنايي كه در وهله اول پژوهش كاربردي در زمينه كودكان داراي ناتواني و تبادل اطلاعات را مركز توجه قرار مي‌دهد، منبع بسيار خوبي براي پيشبرد تحولات بيشتر در نظام آموزش و پرورش استثنايي به شمار مي‌آيد.

نظرات و پيشنهاد هاي شما به من كمك خواهد كرد

 

بالاي صفحه

 

لنگر


خانه
آرشيو
پست الكترونيك

دریافت ذره بین



لینگ دوستان


سازمان آموزش و پرورش استثنايي


آموزش و پرورش فراگير


آموزش و پرورش استثنایی مازندران


آموزش و پرورش استثنايي ايلام


روز+نامه


ناشنوایان مازندران


مجتمع آموزشي امام رضا(ع) قائمشهر


آموزگار ناشنوايان


مركز آموزشي نصرت نوشهر


مجتمع آموزشی قدس بهشهر


مجتمع آموزشی خاطره رامش بابل


مادر سپید


ارتباطي


لنگر


دکتر محمد کمالی


آموزش وپرورش استثنایی گلستان



اسلايدها

 توانمندي کارکنان - اتلاف و اسراف کارو راه حل آن - عشق ورزيدن

آلبوم آثار هنري دانش آموزان