آموزش و پرورشي موفق است كه همه كودكان را مورد توجه قرار دهد. ......                                                                                        همه كودكان با هم متفاوتند


آموزش وپرورش ویژه

بزرگنمایی صفحه 

( 4x 3x 2.5x 2x 1.5x 1x )  

یکشنبه ٢٧ اردیبهشت ،۱۳۸۳

فرض کنيد

سلام

مادر روشندل مطلبی در ۱۷ اردبيهشت نوشته که به بهانه آن ...

           از اينكه بعضي از كودكان براحتي نمي توانند آموزش ببينند ، همه متأسف مي‌شويم .

 

 البته اين موضوع براي پدر و مادر كودك دردناك است . اين يك واقعيت انكارناپذير است كه برای

 

 يادگيري بايد عواملي چون آمادگي قبلي ذهني ـ رواني ، برخورداري از حواس ، تمرين ،.. براي

 

كودكان فراهم شود . اگر چه براي كودكان عادي عموماً چنين شرايطي بطور اتوماتيك فراهم مي‌گردد .

 

ولي براي آندسته از كودكاني كه دچار مشكلات شناختي و ذهني و يا در يكي از حواس اختلال دارند ،

 

 در امر يادگيري با مشكلات جدي روبرو خواهند بود . آسيب‌هاي بينايي برحسب سن وقوع نابينايي ،

 

چگونگي ايجاد نابينايي و نيز شدت اين نارسايي هر كدام ممكن است باعث ضعف اساسي در فرآيند

 

 يادگيري كودك شود . تحرك و جهت يابي نقطه ثقل اساس جريان آموزشي براي يك كودك نابيناست و

 

نقش مهمي در سازگاري اجتماعي وعاطفي ايفا مي كند . چنانچه اين وضعيت در سنين قبل از

 

آموزش‌هاي پيش‌دبستاني براي كودك نابينا فراهم نشود و امكان دسترسي به محيط اطراف در مراحل

 

 رشد وجود نداشته باشد و هر چه بيشتر بر گستره‌ي اين محدوديت تقويت گردد ، بايد پذيرفت بخش

 

مهمي از تجربيات كودك دريافت نخواهد شد . و اصولاً او وضعيت ارتباط خود با محيط خودش را در

 

 نمي‌يابد و در آينده با مفاهيمي روبرو خواهد شد كه در ساختار شناختي او خالي از ادراك است .

 

 لذا كودك در مراحل رشد در برخورد با پديده‌ها فاقد قابليت مفهوم سازي شده ، كه فقدان اين

 

 تجربيات سال‌هاي بعدی دوران كودكي بخصوص سالهاي آغاز مدرسه را تحت تأثير قرار خواهد داد .

 

 بويژه اينكه اگر كودكي عليرغم داشتن نقص بينايي ، دچار محدوديت‌هاي ذهني نيز باشد ، حقيقتاً

 

بعلت دامنه‌ي پيچيدگي ويژگي‌هاي كودك كه منحصر بفرد خواهد بود ، امر آموزش و يادگيري را با

 

 مشكل جدي مواجه خواهد كرد .

 

با تست‌هاي رايج و متعارف به تنهايي نمي‌شود ، ظرفيت هوشي و توان‌ ذهني كودك نابينا را ثبت

 

 نمود . براي اين كودكان معمولاً توصيه مي‌شود كه آموزش‌هاي مقدماتي را در كلاسهاي ويژه طی

 

 نمايند تاعملكرد ذهني كودك از طريق برنامه‌هاي آموزشي و افزايش مهارت‌ها درحوزه‌هاي زباني و

 

شناختي و ... تبيين كرد .

 

با اين همه نکات ذيل هم قابل ذکر است که :

 

       ü         همه جامعه و همه مسؤولان نسبت به همه كودكان مسؤولند .

 

       ü         كودكان استثنايي حق دارند از آموزش و پرورش بهره‌مند شوند .

 

       ü         مشكلات هر كودكي تا كودك ديگر با هم فرق دارند . بايد راههاي جديدي را

 

         جستجو كرد .

 

       ü          ما بايد كودكانمان را آنگونه كه هستند بپذيريم نه آنگونه كه مي خواهيم .

 

       ü          آموزش كودكان استثنايي در مدارس با حمايت والدين آنها امكان‌پذير است .

 

     ü       با اعتماد به تخصص و قابليت هاي مشاوران و معلمان ، زمينه‌هاي رشد و

 

         پيشرفت فرزندمان را فراهم كنيم و باور كنيم آنها سعي مي‌كنند بر حسب

 

        وظايف حرفه‌اي و انساني خود ، همواره در تلاشند .

 

       ü          اساس فعاليت مركز آموزشي و مجموعه نيروهاي آن و والدين در حوزه

 

         كودكان استثنايي ، انجام تعهد و عمل به تكليف است و بدون اينكه نتيجه

 

         ما را نگران كند .

 

       ü          از اينكه كودك استثنايي ما در نهايت اگر خوب ياد نمي‌گيرد ، شايد توان ذهني و دريافتی

 

             او همين مقدار است .

 

       ü          هيچ معلمي دوست ندارد كودكي كه در كلاس اوست ، ياد نگيرد و ناتوان باشد

 

          و شاهد ناتواني او باشد .

    

ü     و اين را بپذيريم كه : همانطوريكه همه كودكان نمي‌توانند در مدرسه عادي درس

 

         بخوانند ، همه كودكان استثنايي نيز ممكن است در مدارس استثنايي نتوانند

 

         آموزش ببينند ، لذا جلب امكانات ساير نهادها و سازمانهای حمايتي مهم

 

         شمرده مي‌شود .

 

     اهميت در اين جاست كه نيازهاي كودكان ما كدام است و چگونه نيازهاي آنان

 

را برآورده مي‌سازيم . در خانه ، مدرسه ، كوچه ، جامعه و .....

نظرات و پيشنهاد هاي شما به من كمك خواهد كرد

 

بالاي صفحه

 

لنگر


خانه
آرشيو
پست الكترونيك

دریافت ذره بین



لینگ دوستان


سازمان آموزش و پرورش استثنايي


آموزش و پرورش فراگير


آموزش و پرورش استثنایی مازندران


آموزش و پرورش استثنايي ايلام


روز+نامه


ناشنوایان مازندران


مجتمع آموزشي امام رضا(ع) قائمشهر


آموزگار ناشنوايان


مركز آموزشي نصرت نوشهر


مجتمع آموزشی قدس بهشهر


مجتمع آموزشی خاطره رامش بابل


مادر سپید


ارتباطي


لنگر


دکتر محمد کمالی


آموزش وپرورش استثنایی گلستان



اسلايدها

 توانمندي کارکنان - اتلاف و اسراف کارو راه حل آن - عشق ورزيدن

آلبوم آثار هنري دانش آموزان