گزارش در خصوص وضعيت آموزش وپرورش استثنايی

آموزش و پرورش استثنايي در ايران<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

گزارشي از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، وزارت آموزش و پرورش وسازمان جهانی یونسف

پروفسور روي مك كانكي                      و                       دكتر برايان اتوله

دانشگاه آلستر ، ايرلند شمالي                                          مشاور ، گايانا

 

مقدمه

موجب افتخار ما بود كه از ايران بازدبد كرده و در وهله اول شاهد پيشرفت چشمگير آموزش و

 پرورش استثنايي باشيم . ما به رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي و كليه كاركنان سازمان

 و مدارس كه احساس تعهد و تخصص آنها اين امر را ممكن ساخته است ، تبريك مي گوييم .

 ما اطمينان داريم كه اشتياق و رهبري آنها توام با اشتياق و علاقه خانوده ها و خود دانش آموزان

 موجب پيشرفتهاي بيشتري در سالهاي آتي خواهد شد. اميدواريم كه پيشنهادات ما و بحثهايي كه به

 وجود خواهند آمد ، رشد و تحول آموزش و پرورش در ايران را تسهيل كنند .

اين گزارش كوتاه شامل خلاصه اي از تحليل ها و پيشنهادات ماست. در صورت لزوم ، گزارش

 كامل تر از يونيسف درخواست نماييد.

بازديدها و ديدارهاي ما با متخصصان مختلف سازمان آموزش و پرورش استثنايي ، بسياري از

 دستاوردهاي مهم در حيطه ناتواني در ايران را روشن ساخت.

  • از خود گذشتگي و احساس تعهد كاركنان در تمامي مراكزي كه مورد بازديد قرار گرفتند كاملا واضح بود. علاوه بر اين آنها همواره مشتاق كسب اطلاع از پيشرفتهاي حاصله   در ساير نقاط جهان بودند.

     

  • در 20 سال گذشته ، تعداد كودكاني كه تحت پوشش آموزش و پرورش استثنايي قرار گرفته‌اند ، تا 7 برابر افزايش يافته است. اين افزايش قابل ملاحظه تا اندازه‌اي با رشد و توسعه سازمان آموزش و پرورش استثنايي كه داراي زير بنايي كا‌‌ملا سازمان يافته در سطح ملي و همچنين استاني است ، تسهيل گرديده است. سازمان آموزش و پرورش استثنايي ترتيبي اتخاذ كرده است تا بودجه خاصي از طرف دولت براي كودكان داراي نيازهاي ويژه اختصاص داده شود.
  • سازمان آموزش و پرورش استثنايي مديريت يك گروه با صلاحيت از متخصصان و درمانگرانی را كه در مدارس و مراكز سراسر كشور فعاليت مي‌كنند ، بر عهده دارد.
  • سازمان آموزش و پرورش استثنايي به منظور تكميل كتب درسي تعيين شده از سوي دولت و كمك به تامين نيازهاي ويژه كودكان داراي ناتواني ، مجموعه گسترده‌اي از مواد كمكي را براي استفاده در مدارس استثنايي تهيه كرده است.
  • سازمان آموزش و پرورش استثنايي ، مجموعه گسترده‌اي از دوره‌هاي تربيت معلم متخصص را در حيطه هاي آسيب بينايي و شنوايي ، عقب ماندگي ذهني و اختلال عاطفي ايجاد كرده است.
  • به كار گماردن معلمان رابط در مدارس تلفيقي پيشرفت مطلوبي است.
  • يكي از خصوصيات قابل توجه آموزش اوليه كودكان داراي نيازهاي ويژه كه توسط مشاوران مشاهده
  •  گرديد اين بود كه همكاري با وا‌ لدين بسيار مورد تاكيد قرار داشت. اين امر پايه بسيار خوبي را برای آموزش موفق فراهم مي‌سازد.
  • در بازديد از مراكز حرفه آموزي مشاهده شد كه مهارتهاي عملي متعددي از جمله قالي بافي، کفاشي، هنرها و صنايع دستي و حصير بافي در اين مراكز آموزش داده مي‌شود.
  • پژوهشكده كودكان استثنايي كه در وهله اول پژوهش كاربردي در زمينه كودكان داراي ناتواني و تبادل اطلاعات را مركز توجه قرار مي‌دهد، منبع بسيار خوبي براي پيشبرد تحولات بيشتر در نظام آموزش و پرورش استثنايي به شمار مي‌آيد.
/ 3 نظر / 4 بازدید
میانه

Ideas are useless unless used.

میانه

CBR Forum The new MEETING POINT for people interested in Community-Based Rehabilitation (CBR). Basic UN documents and Human Rights issues ... dag.virtualave.net/cbrforum.htm - 101k - 11 سپتامبر 2003 - نسخه ذخيره شده - صفحه‌های مشابه

میانه

There are two types of friends - the ones who help you plant trees and the ones who just come to sit under them.